.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد آیت الله جوادی آملی از غیر علمی بودن مواد حقوق بشر

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه کل جهان باید با عدل و عقل اداره شود از غیر علمی بودن مواد مربوط به حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی کشور و معاونان وی، اظهار داشت: سازمان ملل چند ماده ای به نام حقوق بشر دارد که مواد آن هیچ پایگاه علمی ندارد.

این مرجع تقلید به تشریح بیشتر این موضوع پرداخت و تصریح کرد: در تدوین قوانین سه عنصر لازم است که شامل مواد قانونی، مبانی قانونی و منابع قانونی است. قانونی که در کشور ما وجود دارد، مواد قانونی آن را مجلس شورای اسلامی وضع می‌کند، مدرک علمی این مواد، مبانی قانونی است که در قانون اساسی آمده است و مبانی و اصول قانون اساسی از منبع قرآن و عترت نشات گرفته است.

وی اظهار داشت: مواد قانونی حقوق بشر را از مبانی (عدالت، استقلال، آزادی و...) می گیرند، اما اینکه این مبانی را از چه منابعی می گیرند، دستشان خالی است. یعنی عدالت و استقلال و... که مبانی هستند را از رسوم و آداب و عادات و سنن ملت ها می گیرند و اگر رسوم و آداب ملت ها با هم فرق می کند، مبانی و منابع آنها هم فرق می کند.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: آنها از منابع مختلف می خواهند مبنای مشترک در بیاورند و از مبنای مشترک می خواهند مواد در بیاورند، که این هیچ راه علمی ندارد مگر اینکه مواد را از مبانی علمی و آن مبانی را از منابع مشترک بگیرند. منابع مشترک این است که هم ما فطرت داریم، ولی آنها که فطرت را دفن کردند و به صورت طبیعت درآورند.

وی با بیان اینکه سازمان ملل به خاطر نداشتن منابع مشترک، راه علمی ندارد، خاطرنشان کرد: راه تدوین حقوق بشر، راه علمی نیست مگر اینکه فطرت را به وسیله وحی احیا کنند.

دانشگاه ها تولیدکننده و صادرکننده علم باشند

مرجع تقلید شیعیان در ادامه اظهار داشت: دانشگاه از این جهت که عناصر محوری او علوم و معارف است، هم از علوم جهان باید بهره بگیرد، هم مصرف کننده نباشد و تولید کننده باشد و هم وارد کننده نباشد، بلکه صادرکننده باشد.

وی به اشاره به شرایط تولید و صدور علم، تصریح کرد: اگر در طلیعه انقلاب اسلامی سخن از صدور انقلاب اسلامی بود، مهمترین راه صدور انقلاب، صدور فرهنگی است، نه صدور نظامی و مانند آن.

استاد برجسته حوزه علمیه در همین رابطه تاکید کرد: الان آنچه در خاورمیانه به عنوان بیداری اسلامی ملت های مسلمان می‌گذرد، محصول صدور فرهنگی نظام بود، وگرنه کسی جریان نظامی را صادر نکرده و با اسلحه، مردم مصر و دیگر کشورها را وادار به بیداری اسلامی نکرده است، وگرنه رابطه ایران و مصر قطع شده بود، ولی فرهنگ مرز نمی شناسد، بلکه به وسیله علوم و کتاب و... مرزپیما است، نه اینکه محدود به مرز باشد.

آیت الله جوادی آملی نقش حوزویان و دانشگاهیان را در انقلاب اسلامی بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید آنچه را که جهان کنونی دارد را داشته باشیم ولی قبول نکنیم، بلکه فقط آن را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبول پیشرفتهای جهان وقتی میسر است که شرایط ما با شرایط آنها یکی باشد، اظهار داشت: الان که سال جهاد اقتصادی است، کسی خصوصیت های کلی اقتصاد سایر کشورها را بداند و بخواهد همان را در دیگر کشورها اجرا کند با دشواری هایی مواجه می شود، برای اینکه موقعیت جغرافیایی و آداب و عادات و سنن و فرهنگ هر کشوری با هم فرق می کند.

این مرجع تقلید افزود: باید پیشرفت های جهان را با وضع کشور خودمان بسنجیم و ببینیم اگر قابل اجرا باشد، اجرا و کمبودهایش را برطرف کنیم.

ملت ایران دارای شناسنامه علمی است

استاد برجسته حوزه، ملت ایران را دارای شناسنامه علمی و سوابق فرهنگی فراوان دانست و تاکید کردند: دانشمندان ما می توانند سلسله مطالبی را تولید و به کشورهای دیگر صادر کنند، برای دلیل اینکه ما دارای شناسنامه هستیم و مسلمانیم و آن روزی که در اروپا و آمریکا خبری از معارف نبود علوم اسلامی به آنجا رفته بود.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: ایران به برکت اسلام، نامدار شد و دانشمندانی تربیت کرد که این دانشمندان توانستند حرف اساسی را به اروپا و دیگر کشورها منتقل کنند.

انتقاد از مصادره شدن دانش توسط بشر

مفسر بزرگ قرآن کریم با تاکید بر ضرورت اسلامی شدن علوم دانشگاهی، تاکید کرد: آنچه که الان در دانشگاه تدریس می‌شود، لاشه علم است نه خود علم، و این علم مرده نمی تواند دانشگاه را اسلامی کند.

وی با انتقاد از مصادره شدن دانش توسط بشر و نداشتن نگاه الهی به دانش، تصریح کرد: متأسفانه بشر خلقت را کنار گذاشت و طبیعت را به جای آن آورد، ولی با این علوم نمی توان دانشگاه را اسلامی کرد.

آیت الله جوادی آملی در عین حال افزود: البته اساتید و دانشجویان اگر اهل مسجد و حسینیه باشند، مسلمان هستند اما دانشگاه، اسلامی نیست، چون دانش این دانشگاه اسلامی نیست.

وی در پایان تاکید کرد: اگر فضای دانشگاه نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، فراز و فرود نخواهد داشت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.062 seconds.